HELT NY MITSUBISHI L200

February 19, 2015

Etter 9 år og 1 300 000

produserte enheter av 4. generasjon,

nærmer det seg nå premiere på en helt ny 5. generasjon L200. Første visning av bilen i Europa finner sted på bilutstillingen i Geneve i begynnelsen av mars.


Over 4 millioner enheter
L200 utgjør 25 % av det totale salget til Mitsubishi og det produsert 4 077 000 enheter siden starten i 1978. Av 4. generasjon er det produsert til sammen 1 260 000 enheter. Mitsubishi Motors regner med å produsere 200 000 enheter årlig og produksjonen skjer i Thailand ved Mitsubishi sin fabrikk i Laem Chabang.

Doble dører for Club Cab
Nye L200 fortsetter som før i Club Cab og Double Cab versjon. Det nye nå er at Club Cab får to ekstra dører. De to nye bakdørene åpnes motsatt vei, slik at man får fri tilgang til hele kupeen uten B-stolpe.
Størrelsesmessig utvendig er den nye L200 like stor som forgjengeren, mens innvendig er benplassen økt med 2 cm, mens bredden ved skulderhøyde bredden er økt med 1 cm.

Nytt chassis
Nye L200 har et stivere chassis (7 % økt vridningsstabilitet). Lengre type bladfjærer, videreutviklede hjuloppheng og forbedrede chassisinnfestinger i rammestrukturen gir økt komfort og stabilitet. Tilhengervekten er økt til 3,1 tonn.

20 % redusert forbruk og klasseledende lavt utslipp
En helt ny motor og nye girkasser, samt videreutviklet aerodynamikk (.42 Cd) senker CO2-utslippet og forbruket med 20 %. Motoren er en helt nyutviklet 2,4 liters turbodiesel med variable ventiltider og 181 HK/ 430 Nm (+30 Nm fra forgjengeren) gir et utslipp på kun 169 g/km. Det er klasseledende.
Den nye 6-trinns manuelle girkassen med korte girskift og en ny 5 trinns automat bidrar til det lavere forbruket som oppgis til 0,67 l/mil for manuelt gir og 0,76 for automaten.

Lavere vedlikeholdskostnader
Intervallet for vedlikeholdsservice økes til 20 000 km. Automatgirkassen har en type olje med meget lav viskositet, og i tillegg til at forbruk og utslipp senkes, er det ikke lenger nødvendig med oljeskift ved normal bruk.

Elektronisk innkobling av 4WD
Det velkjente Super-Select 4WD-II systemet opereres nå via et hjul i midtkonsollen og ikke lenger med en ekstra girspak. Skifte skjer elektronisk, og man kan skifte fra 2WD til 4WD i hastigheter opp til 100 km/t. Normalt vil drivkreftene automatisk kanaliseres til hjulene med best grep, mens ved låst senterdifferensial oppnås 50/50 momentfordeling. L200 har full lavgirserie og bakkeklaring på 20 cm. Svingradiusen er 5,9 meter, det er også klasseledende og bidrar til at L200 blir lettmanøvrerbar selv i krevende terreng.

Økt sikkerhet – enda mer utstyr
Nytt utstyr øker sikkerheten. I tillegg til kollisjonsputer foran, i sidene på forstolene og langs vinduene, er også kne-kollisjonspute for fører nå standard. Filskiftevarsler, stabilisatorprogram for tilhenger og bakkestartassistent er ytterligere sikkerhetsutstyr som må nevnes. Bi-xenon (første pick-up i klassen med Bi-Xenon) bidrar til ekstra godt lys. LED-lys hører også med.
På programmet er også to-sone klimaanlegg, høyde-/ lengdejusterbart ratt, DAB+, ryggekamera, girskiftehendler bak rattet (automatgir), nøkkelløs betjening med start/stopp-bryter, multifunksjonsratt, cruise control, USB inngang, bluetooth handsfree, mm.

Modellvarianter og priser for Norge
Modellvariantene blir som følger:

L200 Club Cab....6MT..2,4-181..4-dørs..Intense og Instyle+
L200 Double Cab..6MT..2,4-181..4-dørs..Intense og Instyle+
L200 Double Cab..5AT..2,4-181..4-dørs..Instyle+

Nye L200 er klar for de første leveringene til kunder i løpet av september og prisene er ventet å starte på under 300.000,-. Toppmodellen med «alt» utstyr antas å koste rundt 350.000,-.
* Priser for modellvariantene vil bli gjort tilgjengelig under bilutstillingen i Geneve.
* Veiledende priser levert Drammen Bilhavn. Frakt og leveringsomkostninger til forhandler tilkommer.

Please reload

Her er den nye kompakte SUV-en Ford Puma

Pris på nye Renault Zoe

Kan hindre en rekke ulykker mellom bil og sykkel

Åpner for salg av nye Passat

Audi SQ8 TDI: Ny sporty toppmodell i Q-familien

1/4
Please reload

motorweb.no © 2019