Ny Nissan Juke

Da Nissan Juke-R så dagens lys i 2011 var det verdens første crossover superbil, hvor Nissans innovative Juke ble utstyrt med motoren til legendariske GT-R, Nissans ledende sportsbil. Fire år frem i tid og Juke-R får med inspirasjon fra den nye Juke en spennende oppgradering og enda flere hestekrefter og tøffere styling - si hallo til Juke-R 2.0.
Juke-R 2.0 vil få sin internasjonale debut på den nervepirrende årlige Goodwood Festival of Speed torsdag den 26. juni på Nissans stand, før den vises på Supercar Paddock i resten av helgen.
Publikum på Goodwood og dem som ser dette spektakulære arrangementet på tv, kan se Juke-R 2.0 gjøre sin dynamiske debut på Goodwoods bakkeløp alle dagene arrangementet varer, med Nissan GT Academy-vinner og Le Mans 24 Hours-sjåfør Jann Mardenborough bak rattet.
I 2014 fikk Nissan Juke mange store designmessige og tekniske forbedringer, og det er med disse som grunnlag at Juke-R 2.0 har fått sprøytet inn enda mer GT-R-testosteron for å komme opp i hele 600 hk. Juke-R 2.0 har det ikoniske svarte, matte "R" og er en enda dristigere, kraftigere og muskuløs versjon enn sine forgjengere.
Gareth Dunsmore, som er Marketing Communications General Manager for Nissan Europe, sier: "Juke-R har blitt den ikoniske crossover superbilen, og med lansering av den nyeste Juke-modellen i fjor, falt det naturlig å oppgradere den opprinnelige Juke-R med mer kraft og tøffere styling. Juke-R 2.0 er en perfekt "crossover" av de beste fra Nissan - ekte innovasjon som viser hvor gode vi er til å lage crossovere fusjonert med superbil-motoren til GT-R.
Snart feirer vi Jukes femårs produksjonsjubileum, og Juke-R 2.0 ankommer tidsnok til å feire fødselsdagen til den mest populære kompakte crossoveren i Europa. Med mer enn 600 000 solgte biler i Europa siden lanseringen i 2010, fortsetter Juke med å stadfeste Nissans lederposisjon innenfor crossoversegmentet, sammen med den premierte Qashqai og eventyrlige X-Trail.
Juke-R 2.0 spesifikasjoner
Juke-R baserer seg på den opprinnelige Juke-produksjonsbilen som ble lansert i 2010. Juke-R 2.0 baserer seg på den nyere Juke-modellen som kom i 2014, hvor det ble implementert betydelige endringer i design og innført tekniske forbedringer. Noe av det som var nytt, var de omfattende mulighetene for personliggjøring, som var et ønske fra kundene. Lyktene fikk også ny form, med LED-kjørelys og LED-pærer i baklyktene, som ga et friskere utseende, samt LED-blinklys satt inn i sidespeilene. Nissans V-formete støtfanger foran er også noe nytt.
Spesifikke oppdateringer/funksjoner på Juke-R 2.0 inkluderer:
Karosseriet
Støtfanger foran: totalt nydesignet, både utseende og funksjon. Kjøleåpningene i støtfangeren foran er mer enn 100 % større, fordi motoren er oppgradert til 600 hk og derfor har større krav til kjøling. Støtfangeren er laget av 100 % karbonfiber.
Støtfanger bak: Produsert i 100 % karbonfiber, men har også en visuell karbonavskjermer. Støtfangeren har nytt eksosdeksel av høytemperert karbon.
Wingletene bak er nå i én del og av karbonfiber med en visuell karbonfinish.
Forskjermene har ny form MY2015 Juke og av standard stål.
Hjulbuene på for- og bakskjermene er nye karbondeler føyet inn i støtfanger- og terskeldesignen.
Tersklene på siden har et forskjøvet estetisk design og fremstillet av karbonfiber.
Frontlyktene, både øverst og nederst, er fra den nye MY2015 Juke.
Baklysene er også fra MY2015 Juke.
Panseret er fra den nye MY2015 Juke og har integrert rene karbon motorkjølekanaler - posisjonen til disse er forskjøvet noe i forhold til den forrige Juke-R for å gi bedre motor- og turboavkjøling.
Juke-R 2.0 har de nye GT-T-hjulene, som har et nyere design.
Fargen er matt svart som før.
Interiør
Ingen endringer, bortsett fra at taktrekket nå er svart.
Motor
GT-R-motoren er oppjustert til 600 hk - samme som den optimale GT-T; NISMO.
Elektronikk
Frontlykter, baklys og kjørelys gjorde at ledningene måtte legges på en annen måte enn opprinnelig for å tilfredsstille Nissans nyeste belysningsteknologi.